Det er helt gratis å være med! Opprett konto nå Er du allerede medlem: .

Spørsmål og Svar

DYREPASSERE

Vanlige spørsmål fra dyrepassere

Hvem kan bli dyrepasser?

Det kan alle som trives med dyr, og som har litt tid å bruke på dem! Alle over 16 år kan registrere seg som dyrepasser på Passop.no, og så er det opp til den enkelte dyreeier å vurdere hvem de vil ha til å passe nettopp sitt dyr.

Jeg har ingen erfaring med dyrepass – hva krever det?

Det kommer veldig an på hvilket dyr du skal passe. Å skulle fôre og kose litt med en utekatt mens eierne er på ferie, blir selvsagt noe helt annet enn å mosjonere en polarhund eller trene en travhest. Når du registrerer deg som dyrepasser på Passop kan du finne et dyr som passer til ditt erfaringsnivå, og diskutere med dyreeier hva det aktuelle dyret krever av stell før dere inngår en avtale. Vær ærlig mot deg selv og mot dyreeieren, så er vi sikre på at du kan finne frem til dyr som er både trygge og spennende for deg å passe.

Kan jeg tjene penger på dette?

Ja. Enten du allerede jobber som profesjonell dyrepasser eller -trener, eller du bare ønsker deg en hyggelig ekstrainntekt, er Passop markedsplassen du som dyrepasser trenger. Mange dyreeiere vil ønske å betale for å få dyret sitt passet, og du står selv fritt til å sette prisen din.

Hvordan får jeg betalt?

Alle avtaler i forhold til pris og betalingsmåte avtales direkte med dyreeier. Passop legger ingen føringer for dette, og er heller ikke involvert i noen transaksjoner. Vi anbefaler at dere lager ryddige avtaler omkring betaling allerede før dere møtes, og gjerne at dere benytter våre kontrakter som også kan avtalefeste betalingen.

Hva med skatt og sånn?

I Norge er det lov å utføre enkelttjenester for privatpersoner for opp til 6000kr i året per ”kunde”, skattefritt. For den som vil arbeide mye som dyrepasser kan det være aktuelt å registrere seg som næringsdrivende hos skatteetaten, mens både en del skoleungdom og andre vil kunne falle inn under reglene for skattefrikort. Uansett hvilken kategori du jobber under, kan du på http://www.skatteetaten.no finne ut hvilke regler for skatt og opplysningsplikt som gjelder for deg. Vi i Passop involverer oss ikke i våre medlemmers transaksjoner, så det er opp til deg og din oppdragsgiver å sammen sørge for orden i sakene.

Jeg er under 16 år, men kjempeflink med dyr – hva med meg?!?

Jada, vi vet det; det finnes massevis av dyregode og ansvarlige barn under 16 år! Vi i Passop har 16 års aldersgrense fordi norsk Lov om Dyrevelferd setter dette som grensen for å ha selvstendig ansvar for et dyr. Dette betyr ikke at du som er yngre ikke egner deg til dyrepass, men hos oss betyr det altså at du må ha hjelp fra en ansvarlig voksen for å være registrert, og at det er denne voksne som sitter med det formelle ansvaret for dyret du vil passe. Vårt råd til dere er enkelt: lag en fellesprofil, gjerne en for hele familien, og vær åpen og ærlig med dyreeieren dersom det er noen under 16 år som kommer til å passe dyret deres. Trygt dyrehold handler om ansvar og tillit, og dersom du er oppriktig, er vi sikre på at det finnes mange dyreeiere som gjerne lar barnefamilier eller yngre dyrepassere ta vare på kjæledyret sitt.

Kan jeg passe mange dyr samtidig?

Jada, hvis bare alle er gode venner, så. Antall dyr du kan ta ansvar for kommer selvsagt an på både hva de krever, og hvor mye erfaring du har som dyrepasser. Dersom dyrene fysisk skal oppholde seg sammen, er det viktig at du informerer dyreeieren om dette, da ikke alle dyr trives med andre dyr. For deg som passer mange dyr, enten samtidig eller på skift, er det ekstra viktig at du bruker kontrakter eller på annen måte holder styr på avtaler du har inngått omkring hvert dyr.

Kan jeg være registrert som både dyrepasser og dyreeier?

Ja, hvorfor ikke? Har du en hund som ønsker seg en lekekamerat, eller kan du godt stelle flere hester når du likevel skal være hjemme i ferien for å trene din egen? Mange dyreeiere vil sette pris på dyrepasser som selv har dyr, og den som stiller opp for andre i dag, har kanskje flere å spørre om hjelp i morgen.

Hva om jeg ikke får nok oppdrag?

Dersom du mangler oppdrag, er det tre ting du kan starte med å gjøre:

1: Du kan fortelle alle du kjenner om Passop! Jo flere som kjenner til oss og blir medlemmer, jo flere dyreeiere har du muligheten for å nå.

2: Du kan hele tiden endre profilinnstillingene dine - jo bredere du søker, jo større er mulighetene for treff. Du bør også tenke på hva du skriver om deg selv og hvordan du oppnår god kontakt med dyreeiere på nettsiden.

3: Dersom du har valgt å ta betalt for dyrepass kan jo kanskje prisen din også spille inn. For noen kan det være verdt det å øke erfaringsnivået sitt ved å senke prisen litt eller kanskje ta noen gratisoppdrag?

Hva hvis jeg møter dyr og eier og ombestemmer meg?

Det kan være skuffende for en dyreeier å møte en dyrepasser som trekker seg fra en avtale, men vårt råd vil alltid være å aldri ta imot ansvaret for et dyr dersom magefølelsen ikke er riktig! Føler du deg ikke helt trygg bør du bare forklare dette på en høflig måte, og så heller satse på å finne et annet dyr på siden vår som vil passe deg bedre. I så fall oppfordrer vi deg til å prøve å ta lærdom av dette før et neste møte, og prøve å avklare mest mulig over nettet for å unngå at slike avlysninger gjentar seg.

Må jeg skrive kontrakt med dyreeieren?

Nei, våre kontrakter er ment som et tilbud, og dere bestemmer selv innbyrdes hvordan dere helst vil ordne avtalene deres. Vår anbefaling er uansett å ha mest mulig avtalt skriftlig, da dette kan forhindre uoverensstemmelser og misforståelser dersom noe uventet skulle skje. For dem som har mange dyr å holde rede på, fungerer våre kontrakter dessuten som gode sjekklister og oppsamling av nyttig informasjon. Våre kontrakter kan fritt lastes ned fra siden vår under Om Oss.

Hva om jeg møter en useriøs dyreeier på nettstedet?

Dersom du opplever adferd som du ikke setter pris på, ber vi deg om å rapportere dette til oss på .(JavaScript must be enabled to view this email address). Skriv inn til oss hvem og hva klagen gjelder, så vil vi ta saken videre. Passop tolererer ikke støtende eller upassende språkbruk på vår nettside, og vi forbeholder oss full rett til å fjerne innlegg eller med diskresjon å nekte brukere adgang til våre tjenester.

Kan jeg endre profilen min etter at jeg er registrert?

Ja, lett. Du kan legge til, endre eller slette informasjon både som dyreeier og som dyrepasser, via Min Side.

 

Fikk du ikke svar på spørsmålet ditt?

Send det gjerne til oss på .(JavaScript must be enabled to view this email address), så kommer vi snarest tilbake til deg!

 

DYREEIERE

Vanlige spørsmål fra dyreeiere

Kan alle dyr registreres?

Ja, så lenge det er du selv som eier dyret er det fritt frem å registrere det på Passop. Vi har rom for alle dyrearter, og finner du ikke en egen kategori for dyret er det bare å legge det inn som ”Smådyr” – uansett størrelse. Vi tar avstand fra all formidling av stjålne dyr eller dyrearter som ikke tillates holdt eller innført til Norge.

Hvordan velger jeg dyrepasser?

Når du har valgt innstillingene for dyret du vil ha passet, viser et enkelt søk deg dyrepassere i nærheten som matcher dine kriterier. Når du finner en aktuell dyrepasser anbefaler vi at dere tar dere god tid til å ”finne tonen” før dyret overlates til passer – enten via nettet eller med et møte. Stoler du på magefølelsen og tar deg tid til å bli litt kjent, er vi sikre på at du kan finne en dyrepasser både du og dyret ditt vil bli veldig fornøyde med.

Må jeg betale for å få dyret mitt passet?

Det kan du selv bestemme. Noen foretrekker profesjonelle dyrepassere som gjerne tar et høyere honorar, mens for andre er en god venn eller turkamerat helst gratis. Det er du selv som avgjør om og hvor mye du vil betale, bare du avklarer dette med dyrepasser i forkant.

Noen vil passe dyret mitt helt gratis – er ikke det litt mistenkelig?

Neida, det behøver det slett ikke å være. Det er massevis av mennesker som ønsker seg litt firbent selskap, uten at det ligger noe ønske om å tjene penger på det bak. Så dersom dere er enige høres jo dette ut som en gratis vinn-vinn for begge parter?

Hva gjør jeg med betaling til dyrepasser?

Alle avtaler i forhold til pris og betalingsmåte avtales direkte med dyrepasser. Passop legger ingen føringer for dette, og er heller ikke involvert i noen transaksjoner. Vi anbefaler at dere lager ryddige avtaler omkring betaling allerede før dere møtes, og gjerne at dere benytter våre kontrakter som også kan avtalefeste betalingen.

Jeg har funnet en aktuell dyrepasser på nett – hva nå?

Så bra, da er det jo bare å sende vedkommende en melding for å lage nærmere avtaler. Du finner en lenke til dette på søket over dyrepassere, og vi anbefaler at dere avtaler så mye dere selv ønsker over nettet før dere lager et første møte. Vi oppviser til å alltid utvise diskresjon og forsiktighet i forkant av et slikt møte, og at man ikke gir helt ukjente adgang til egen eiendom i sitt fravær. Les mer om din trygghet under Om Oss – og stol på din egen magefølelse.

Må jeg skrive kontrakt med dyrepasseren?

Nei, våre kontrakter er ment som et tilbud, og dere bestemmer selv innbyrdes hvordan dere helst vil ordne avtalene deres. Vår anbefaling er uansett å ha mest mulig avtalt skriftlig, da dette kan forhindre uoverensstemmelser og misforståelser dersom noe uventet skulle skje. For dem som har mange dyr å holde rede på, fungerer våre kontrakter dessuten som gode sjekklister og oppsamling av nyttig informasjon. Våre kontrakter kan fritt lastes ned fra siden vår under Om Oss.

Kan jeg ombestemme meg når jeg møter dyrepasseren?

Det kan være skuffende for en dyrepasser å møte en dyreeier som trekker seg fra avtalen, men vårt råd vil alltid være å aldri overlate dyret ditt til noen dersom magefølelsen ikke er riktig! Føler du deg ikke helt trygg bør du bare forklare dette på en høflig måte, og så heller satse på å finne en annen dyrepasser på siden vår som vil passe deg bedre. I så fall oppfordrer vi deg til å prøve å ta lærdom av dette før et neste møte, og avklare mest mulig over nettet for å unngå at slike avlysninger gjentar seg.

Hva om jeg møter en dyrepasser jeg opplever som useriøs?

Dersom du opplever adferd som du ikke setter pris på, ber vi deg om å rapportere dette til oss på .(JavaScript must be enabled to view this email address). Skriv inn til oss hvem og hva klagen gjelder, så vil vi ta saken videre. Passop tolererer ikke støtende eller upassende språkbruk på vår nettside, og vi forbeholder oss full rett til å fjerne innlegg eller med diskresjon å nekte brukere adgang til våre tjenester.

Kan jeg endre profilen min etter at jeg er registrert?

Ja, lett. Du kan legge til, endre eller slette informasjon både som dyreeier og som dyrepasser, via Min Side.

 

Fikk du ikke svar på spørsmålet ditt?

Send det gjerne til oss på .(JavaScript must be enabled to view this email address), så kommer vi snarest tilbake til deg!